Charming Hotel salamanca Charming Hotel antequera sevilla dessert Castilië header wit dorpje el torcal jamon salamanca paarden 2 Charming Hotel header camino del rey camino del rey pleintje iznajar Hotel Elba Estepona Puerto Banus Salamanca ontbiji hospes hotel hotel

voorwaarden

BIJZONDERE (Deel 1) en ALGEMENE REISVOORWAARDEN( deel2 )

gepubliceerd juni 2023

DEEL 1. BIJZONDERE  VOORWAARDEN

Artikel 1. Offertes

Alle foto's en illustraties op de offertes en website  zijn louter informatief en niet contractueel.

De reiziger aanvaardt uitdrukkelijk dat de precontractuele informatie die hem wordt bezorgd, kan gewijzigd worden voor de afsluiting van de overeenkomst. Kennelijke materiële vergissingen in de precontractuele informatie binden ons niet en mogen we rechtzetten.

 

Artikel 2. Reservering

De overeenkomst komt tot stand zodra de reiziger akkoord gaat met de offerte. Er moet een schriftelijke bevestiging via mail gestuurd worden en voorschot betaald worden.

Aan de reiziger wordt gevraagd om de opgegeven data, reisroute en schrijfwijze van de voor- én familienamen van alle reizigers te controleren. Fouten die nadien pas worden opgemerkt kunnen tot extra kosten leiden die ten laste zijn van de reiziger.

De reiziger gaat bij reservering akkoord met de Bijzondere en Algemene voorwaarden van charminghotel/Adc projects.

 

Artikel 3. Prijzen 

Prijzen die mondeling en/of telefonisch  worden doorgegeven, zijn steeds onder voorbehoud. Enkel schriftelijke bevestigingen zijn geldig. 

De overeengekomen prijs op de reisbevestiging is, behoudens kennelijk materiële vergissing, vast en alle opgesomde diensten zijn inbegrepen, behalve deze die we op het ogenblik van sluiting van de overeenkomst niet konden berekenen of kennen, of deze die ingevolge van lokale reglementeringen later zijn toegevoegd of enkel ter plaatse door de reiziger betaald kunnen worden.

charminghotel /Adc Projects  behoudt zich het recht om prijzen aan te passen volgens artikel 5 van de Algemene voorwaarden van de Geschillencommissie.

Het wijzigen van reisdossiers kan onderworpen worden aan dossierkosten.


Artikel 4. Betaling 

Bij reservering betaalt de reiziger binnen de 3 dagen het voorschot van 30% van het totaalbedrag van de reis. Het saldo wordt ten laatste 30 dagen voor afreis via overschrijving betaald.

Indien een verzekering en of vluchten  wordt aangekocht, dient het volledige bedrag mee met het voorschot betaald te worden.

De betaling kan enkel gebeuren via overschrijving en niet via credit card.

 

Artikel 5. Annulering en wijziging door de reiziger 

Bij individuele reizen 

1. Annulatie 

- tot 30 dagen voor vertrek: het voorschot.
en de inkomgelden die niet meer kunnen geannuleerd worden zoals Alhambratickets, inkom Moskee in Cordoba enz.

-vanaf 30 dagen voor vertrek: 100% van de reissom.

Indien de reiziger over een annuleringsverzekering beschikt, kan die een aanvraag tot terugbetaling van de annuleringskosten bij diens verzekering indienen, wanneer de reden van annulering gedekt is in diens contract.

2. Wijziging 

Wijzigingen aan een geboekte reis worden aanvaard mits betaling van de normale prijsaanpassing (zie algemene voorwaarden).

 

Bij groepsreizen en incentives 

De annulatie voorwaarden hangen of van de opgegeven hotels en activiteiten  en zullen bij de offerte/ contract  medegedeeld worden.

 

Artikel 6. Aansprakelijkheid

 Charminghotel is aansprakelijk voor de goede uitvoering van alle reisdiensten van het pakket wanneer we optreden als organisator. Deze aansprakelijkheid hebben we niet wanneer we optreden als doorverkoper.

Charminghotel is niet aansprakelijk voor onvoorziene gebeurtenissen, anders dan deze vermeld in de Algemene voorwaarden van de Geschillencommissie Reizen.

Charminghotel en het plaatselijk agentschap  zal er alles aan doen om de reiziger zoveel mogelijk te helpen bij onvoorziene omstandigheden. 


Artikel 7. Intellectuele Rechten 

De website en offertes bavatten originele ideeën die deel uitmaken van de knowhow van Charminghotel.  Elke gehele of gedeeltelijke kopie, vertaling, aanpassing, wijziging of verspreiding van eerdergenoemde elementen is streng verboden. Elke inbreuk op dergelijke intellectuele rechten kan leiden tot burgerrechtelijke en strafrechtelijke vervolging.

 

DEEL 2. ALGEMENE VOORWAARDEN

Algemene reisvoorwaarden voor Pakketreizen voorgesteld door  de geschillencommissie Reizen

Artikel 1: Toepassingsgebied

Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op de pakketreisovereenkomsten die vanaf 1 juli 2018 worden geboekt en worden geregeld door de wet betreffende de verkoop van pakketreizen, en reisdiensten van 21 november 2017.

 

Artikel 2: Informatie van de organisator voor de sluiting van de pakketreisovereenkomst (PRW art. 5,1°)

  • 1 De organisator verstrekt aan de reiziger, voordat deze is gebonden door een pakketreisovereenkomst de wettelijk voorgeschreven standaardinformatie alsook, voor zover deze van toepassing is op de pakketreis: 
  1. de voornaamste kenmerken van de reisdiensten:
    1. de reisbestemming(en), de route en de verblijfsperioden, met de data en het aantal nachten;
    2. de vervoermiddelen, hun kenmerken en categorieën, de plaatsen, en data  en tijdstippen van vertrek en terugkeer, de duur en plaats van tussenstops en de aansluitingen, indien het exacte tijdstip nog niet vaststaat, wordt dit bij benadering meegedeeld;
    3. de ligging, voornaamste kenmerken en categorie van de accommodatie volgens de regels van het land van bestemming;
    4. de verstrekte maaltijden;
    5. de bezoeken, de excursies of de andere diensten die zijn begrepen in de totaalprijs;
    6. ingeval zulks niet duidelijk is, uitsluitsel of de reisdiensten worden verleend aan de reiziger als lid van een groep;
    7. de taal waarin de andere toeristische diensten desgevallend worden verricht;
    8. of de reis in het algemeen geschikt is voor personen met beperkte mobiliteiten.
  2. de totaalprijs van de pakketreis, en voor zover toepasselijk, opgave van de soort bijkomende kosten die alsnog voor rekening van de reiziger kunnen zijn
    1. de betalingsmodaliteiten;
    2. het minimumaantal personen dat nodig is voor de uitvoering van de pakketreis en de uiterste datum voor de eventuele opzegging van de overeenkomst wanneer dit aantal niet wordt behaald;
    3. algemene informatie over de vereisten in het land van bestemming inzake paspoort- en visumverplichtingen, met inbegrip van de bij benadering benodigde termijn voor het verkrijgen van een visum en informatie over geldende formaliteiten op gezondheidsgebied;
    4. de vermelding dat de reiziger de overeenkomst kan opzeggen tegen betaling van een opzegvergoeding;
    5. inlichtingen over de annulering en/of bijstandsverzekeringen.

 

  • 2 De professioneel bezorgt het juiste standaardformulier aan de reiziger (cfr. PRW art. 6).

 

  • 3 De precontractuele informatie, vormt een integraal onderdeel van de pakketreisovereenkomst. Zij kan niet worden gewijzigd, tenzij bij wederzijds akkoord van de partijen (cfr. PRW art. 8).

 

Artikel 3: Informatie vanwege de reiziger

  • 1 De persoon die de pakketreisovereenkomst afsluit, moet aan de organisator en alle nuttige inlichtingen verstrekken omtrent hemzelf en zijn medereizigers die van belang kunnen zijn voor het sluiten of de uitvoering van de pakketreisovereenkomst. 

 

  • 2 Wanneer de reiziger verkeerde inlichtingen verstrekt en dit tot extra kosten leidt voor de organisator, mogen die kosten in rekening worden gebracht.

 

Artikel 4: De pakketreisovereenkomst (cfr. PRW art. 10-14)

  • 1 1. Bij het sluiten van de pakketreisovereenkomst of binnen redelijke termijn krijgt de reiziger een bevestiging van de overeenkomst op een duurzame gegevensdrager, zoals bijv. een mail, een papieren document of een PDF.
  1. Ingeval de pakketreisovereenkomst in de gelijktijdige fysieke aanwezigheid van de partijen wordt gesloten, heeft de reiziger het recht een papieren kopie te vragen.

 

  • 2 De pakketreisovereenkomst of bevestiging ervan bevat de volledige inhoud van de overeenkomst, met inbegrip van alle informatie, zoals vermeld in artikel 2, en de volgende informatie:
  1. de bijzondere wensen van de reiziger waarop de organisator is ingegaan;
  2. dat de organisator aansprakelijk is voor de goede uitvoering van de pakketreis en een bijstandsverplichting heeft;
  3. de naam en de contactgegevens van de entiteit die instaat voor de bescherming bij insolventie;
  4. de naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres van de lokale vertegenwoordiger van de organisator of van een andere dienst voor het geval de reiziger in moeilijkheden verkeert of om zijn beklag te doen over mogelijke non-conformiteit;
  5. de verplichting van de reiziger om de non-conformiteit tijdens de reis te melden;
  6. informatie op basis waarvan rechtstreeks contact kan worden opgenomen met een niet vergezelde minderjarige of met de persoon die op zijn verblijfplaats voor hem verantwoordelijk is;
  7. informatie over de interne klachtenafhandeling;
  8. informatie over de Geschillencommissie Reizen en het platform van de E.U. voor online geschillenbehandeling;
  9. informatie over het recht van de reiziger om zijn overeenkomst over te dragen.

 

  • 3 Tijdig voor het begin van de pakketreis verstrekt de organisator de reiziger: 
  1. de nodige ontvangstbewijzen;
  2. vouchers en vervoerbewijzen;
  3. informatie over de geplande vertrektijden en, indien van toepassing, over de uiterste tijd om in te checken, de geplande tijden van tussenstops, aansluitingen en aankomst.

 

Artikel 5: De prijs

  • 1 1. Na het sluiten van de pakketreisovereenkomst kunnen de prijzen alleen worden verhoogd indien de overeenkomst daar uitdrukkelijk in voorziet.
  1. In dat geval wordt in de pakketreisovereenkomst aangegeven hoe de prijsherziening wordt berekend.
  2. Prijsverhogingen zijn alleen toegestaan als rechtstreeks gevolg van veranderingen in:
  3. de prijs van passagiersvervoer die is toe te schrijven aan de toegenomen kostprijs van brandstof of van andere energiebronnen, of;
  4. de hoogte van belastingen of vergoedingen over de in de overeenkomst begrepen reisdiensten, die worden geheven door niet direct bij de uitvoering van de pakketreis betrokken derden met inbegrip van toeristenbelastingen en vertrek- of aankomstbelasting in havens en op vliegvelden, of;
  5. de wisselkoersen die voor de pakketreis van belang zijn (zie ook onze bijzondere voorwaarden).
  6. Indien een prijsverhoging wordt voorzien heeft de reiziger recht op een prijsvermindering bij een daling van de hierboven opgesomde kosten.

 

  • 2 Indien de verhoging 8% van de totaalprijs te boven gaat, zijn de regels inzake wijziging van toepassing.

 

  • 3Een prijsverhoging is alleen mogelijk indien de organisator de reiziger uiterlijk 20 dagen vóór het begin van de pakketreis via een duurzame gegevensdrager, zoals bijv. een mail, een papieren document of de PDF, hiervan in kennis stelt, met opgave van een motivering voor die prijsverhoging en een berekening.

 

  • 4 In geval van een prijsvermindering heeft de organisator het recht de administratieve kosten af te trekken van de aan de reiziger verschuldigde terugbetaling. Indien de reiziger hierom verzoekt, staaft de organisator die kosten.

 

Artikel 6: Betaling van de reissom

  • 1 Behalve anders overeengekomen, betaalt de reiziger, bij het afsluiten van de pakketreis-overeenkomst, als voorschot, een gedeelte van de totale reissom zoals in de bijzondere voorwaarden bepaald.

 

  • 2 Behalve indien in de pakketreisovereenkomst anders wordt overeen gekomen, betaalt de reiziger het saldo van de prijs uiterlijk één maand voor de vertrekdatum.

 

  • 3 Indien de reiziger, nadat hij vooraf in gebreke werd gesteld, nalaat het voorschot of de reissom te betalen die van hem wordt geëist, zal de reisorganisator en/of de doorverkoper het recht hebben de overeenkomst met de reiziger van rechtswege te beëindigen, met de kosten ten laste van de reiziger.

 

Artikel 7: Overdraagbaarheid van de pakketreisovereenkomst 

  • 1 De reiziger kan de pakketreisovereenkomst overdragen aan een persoon die voldoet aan alle voorwaarden die voor die overeenkomst gelden op voorwaarde dat hij:
  1. de organisator zo snel mogelijk en uiterlijk zeven dagen voor het begin van de pakketreis via een duurzame gegevensdrager, zoals bijv. een mail, een papieren document of een PDF, op de hoogte stelt en;
  2. de eventueel bijkomende kosten draagt die voortvloeien uit de overdracht.

 

  • 2 Degene die de pakketreisovereenkomst overdraagt en degene die de overeenkomst overneemt, zijn hoofdelijk  aansprakelijk voor de betaling van het nog verschuldigde bedrag en voor eventuele bijkomende vergoedingen die voortvloeien uit de overdracht. De organisator stelt degene die de overeenkomst overdraagt in kennis van de kosten van de overdracht.

 

Artikel 8: Andere wijzigingen door de reiziger

Vraagt de reiziger een andere wijziging, dan mag de reisorganisator alle kosten aanrekenen die daardoor worden veroorzaakt.

 

Artikel 9: Wijziging door de reisorganisator voor de afreis 

  • 1 De organisator kan de bepalingen van de pakketreisovereenkomst, met uitzondering van prijswijzigingen vóór het begin van de pakketreis niet eenzijdig veranderen, tenzij:
  1. de organisator zich dit recht in de overeenkomst heeft voorbehouden, en;
  2. het om een onbeduidende verandering gaat, en;
  3. de organisator de reiziger daarvan via een duurzame gegevensdrager, zoals bijv. een mail, een papieren document of een PDF, in kennis stelt.

 

  • 2 Indien, vóór het begin van de reis, de organisator zich genoodzaakt ziet een van de voornaamste kenmerken van de reisdiensten ingrijpend te wijzigen of niet aan de bevestigde bijzondere wensen van de reiziger tegemoet kan komen, of voorstelt de prijs van de pakketreis met meer dan 8 % te verhogen dient de organisator de reiziger hiervan in te lichten en hem op de hoogte te brengen:

 

  1. van de voorgestelde wijzigingen en het effect ervan op de prijs van de pakketreis;
  2. van de mogelijkheid om de overeenkomst op te zeggen zonder kosten, tenzij hij de voorgestelde wijzigingen aanvaardt;
  3. van de termijn waarbinnen hij de organisator in kennis moet stellen van zijn besluit; 
  4. van het feit dat indien hij de voorgestelde wijziging binnen de opgegeven termijn niet uitdrukkelijk aanvaardt, de overeenkomst automatisch beëindigd wordt, en;
  5. in voorkomend geval, de voorgestelde vervangende pakketreis en de prijs ervan. 

 

  • 3 Wanneer de wijzigingen van de pakketreisovereenkomst of de vervangende pakketreis tot gevolg hebben dat de kwaliteit of de kosten van de pakketreis verminderen, heeft de reiziger recht op een passende prijsvermindering.

 

  • 4 Indien de pakketreisovereenkomst op grond van §2 wordt opgezegd en de reiziger geen vervangende pakketreis aanvaardt, betaalt de organisator alle betaalde bedragen uiterlijk 14 dagen nadat de overeenkomst is opgezegd, aan de reiziger terug.

 

Artikel 10: Opzegging door de organisator voor afreis

  • 1 De organisator kan de pakketreisovereenkomst opzeggen:
  1. indien het aantal personen dat zich voor de pakketreis heeft ingeschreven, kleiner is dan het in de overeenkomst vermelde minimumaantal en de reiziger door de organisator van de opzegging van de overeenkomst in kennis wordt gesteld binnen de in de overeenkomst bepaalde termijn, maar uiterlijk: 
    1. twintig dagen vóór het begin van de pakketreis bij reizen van meer dan zes dagen;
    2. zeven dagen vóór het begin van de pakketreis bij reizen van twee à zes dagen;
    3. 48 uur voor het begin van de pakketreis bij reizen die minder dan twee dagen duren.
  2. indien hij de overeenkomst niet kan uitvoeren als gevolg van onvermijdbare en buitengewone omstandigheden en hij de reiziger er vóór het begin van de pakketreis van in kennis stelt dat de overeenkomst wordt opgezegd.

 

  • 2 In deze gevallen betaalt de organisator aan de reiziger alle bedragen die hij voor de pakketreis heeft ontvangen, terug, zonder een bijkomende schadevergoeding verschuldigd te zijn.

 

Artikel 11: Opzegging door de reiziger

  • 1 1. De reiziger kan te allen tijde de pakketreisovereenkomst opzeggen vóór het begin van de pakketreis. Bij opzegging kan de reiziger worden verplicht tot betaling van een opzegvergoeding aan de organisator.
  1. In de pakketreisovereenkomst kunnen gestandaardiseerde opzegvergoedingen worden bepaald op basis van het tijdstip van de opzegging vóór het begin van de pakketreis en de verwachte kostenbesparingen en inkomsten uit alternatief gebruik van de reisdiensten.
  2. Indien er geen gestandaardiseerde opzegvergoedingen zijn vastgesteld, stemt het bedrag van de opzegvergoeding overeen met de prijs van de pakketreis minus de kostenbesparingen en inkomsten uit alternatief gebruik van de reisdiensten. 

 

  • 2 1. De reiziger heeft echter, indien zich op de plaats van bestemming onvermijdbare en buitengewone omstandigheden voordoen die aanzienlijke gevolgen hebben voor de uitvoering van de pakketreis of die aanzienlijke gevolgen hebben voor het passagiersvervoer van de reizigers naar de plaats van bestemming, het recht de pakketreisovereenkomst zonder betaling van een opzegvergoeding op te zeggen. 
  1. In geval van opzegging van de pakketreisovereenkomst op grond van dit artikel heeft de reiziger recht op een volledige terugbetaling van alle voor de pakketreis betaalde bedragen, maar kan hij geen aanspraak maken op een bijkomende schadevergoeding.

 

  • 3 De organisator betaalt, uiterlijk binnen de 14 dagen, alle bedragen terug die door of namens de reiziger zijn betaald, verminderd met de opzegvergoeding.

 

Artikel 12: Non-conformiteit tijdens de reis

  • 1 De reiziger stelt de organisator zonder vertraging in kennis van een eventuele non-conformiteit die hij tijdens de uitvoering van een in de pakketreisovereenkomst opgenomen reisdienst heeft vastgesteld.

 

  • 2 Indien een van de reisdiensten niet conform de pakketreisovereenkomst wordt uitgevoerd, verhelpt de organisator aan die non-conformiteit, tenzij dat:
  1. onmogelijk is, of;
  2. onevenredig hoge kosten met zich brengt, rekening houdend met de mate van non-conformiteit en de waarde van de desbetreffende reisdiensten;
  3. Indien de organisator de non-conformiteit niet verhelpt, heeft de reiziger recht op een prijsvermindering of op een schadevergoeding overeenkomstig artikel 15.

 

  • 3 1. Indien de organisator de non-conformiteit niet binnen een door de reiziger bepaalde redelijke termijn verhelpt, heeft de reiziger de mogelijkheid dit zelf te doen en om terugbetaling van de nodige uitgaven te verzoeken. 
  1. Het is niet nodig dat de reiziger een termijn bepaalt indien de organisator weigert de non-conformiteit te verhelpen, of indien een onmiddellijke oplossing is vereist.

 

  • 4 1. Indien een aanzienlijk deel van de reisdiensten, niet kan worden verricht biedt de organisator, zonder bijkomende kosten voor de reiziger andere arrangementen aan van, indien mogelijk, gelijkwaardige of hogere kwaliteit. 
  1. Indien de andere voorgestelde arrangementen leiden tot een pakketreis van lagere kwaliteit kent de organisator aan de reiziger een passende prijsvermindering toe.
  2. De reiziger kan de andere voorgestelde arrangementen slechts afwijzen indien zij niet vergelijkbaar zijn met hetgeen in de pakketreisovereenkomst is afgesproken, of indien de toegekende prijsvermindering ontoereikend is.

 

  • 5 1. Indien de non-conformiteit aanzienlijke gevolgen heeft voor de uitvoering van de pakketreis en de organisator deze niet binnen een door de reiziger bepaalde redelijke termijn heeft verholpen, kan de reiziger de pakketreisovereenkomst zonder betaling van een opzegvergoeding opzeggen en, in voorkomend geval, om een prijsvermindering en/of een schadevergoeding verzoeken.
  1. Indien de pakketreis passagiersvervoer omvat voorziet de organisator ook in repatriëring van de reiziger.
  2. Indien er geen andere arrangementen kunnen worden voorgesteld of de reiziger de andere voorgestelde arrangementen verwerpt, heeft de reiziger, in voorkomend geval, ook zonder opzegging van de pakketreisovereenkomst, recht op prijsvermindering en/of schadevergoeding

 

  • 6 Indien er, als gevolg van onvermijdbare en buitengewone omstandigheden, niet kan worden gezorgd voor de terugkeer van de reiziger zoals afgesproken in de pakketreisovereenkomst, draagt de organisator de kosten van de nodige accommodatie, voor ten hoogste 3 overnachtingen per reiziger. 

 

  • 7 De beperking van de kosten, zoals bedoeld in §6, is niet van toepassing op personen met beperkte mobiliteit, op personen die hen begeleiden, op zwangere vrouwen, op alleenreizende minderjarigen en op personen die specifieke medische bijstand behoeven, mits de organisator ten minste 48 uur voor het begin van de pakketreis in kennis is gesteld van hun bijzondere behoeften. 

 

  • 8 De organisator mag zich niet beroepen op onvermijdbare en buitengewone omstandigheden om aansprakelijkheid te beperken indien de betrokken vervoerder zich daarop krachtens het toepasselijke recht van de Unie niet kan beroepen.

 

  • 9 De reiziger kan berichten, verzoeken of klachten in verband met de uitvoering van de pakketreis rechtstreeks richten tot de organisator bij wie hij de pakketreis heeft gekocht.

 

Artikel 13: Aansprakelijkheid van de reiziger

De reiziger is aansprakelijk voor de schade die de organisator, hun aangestelde en/of vertegenwoordigers door zijn fout oplopen, of wanneer hij zijn contractuele verplichtingen niet is nagekomen. 

 

Artikel 14: Aansprakelijkheid van de organisator en de professioneel

  • 1 De organisator is aansprakelijk voor de uitvoering van de reisdiensten die inbegrepen zijn in de pakketreisovereenkomst, ongeacht of deze diensten door de organisator of door andere reisdienstverleners worden verricht.

 

  • 2 Ingeval de organisator buiten de Europese Economische Ruimte is gevestigd gelden voor de doorverkoper die in een lidstaat is gevestigd de verplichtingen voor organisatoren, tenzij de doorverkoper bewijst dat de organisator aan de, door de wet van 21/11/2017 voorgeschreven voorwaarden voldoet.

 

Artikel 15: Prijsvermindering en schadevergoeding

  • 1 De reiziger heeft recht op een passende prijsvermindering voor iedere periode waarin er sprake was van non-conformiteit van de verleende diensten, tenzij de organisator bewijst dat de non-conformiteit aan de reiziger te wijten is. 

 

  • 2 De reiziger heeft recht op passende schadevergoeding van de organisator voor alle schade die hij oploopt als gevolg van non-conformiteit. De schadevergoeding wordt zonder vertraging uitbetaald. 

 

  • 3 De reiziger heeft geen recht op schadevergoeding, als de organisator bewijst dat de non-conformiteit te wijten is aan: 
  1. de reiziger;
  2. een derde die niet bij de uitvoering van de in de pakketreisovereenkomst begrepen reisdiensten is betrokken, en de non-conformiteit niet kon worden voorzien of voorkomen of; 
  3. onvermijdbare en buitengewone omstandigheden. 

 

Artikel 16: Verplichting tot bijstand

  • 1 De organisator biedt zonder vertraging passende bijstand aan de reiziger die in moeilijkheden verkeert, in het bijzonder door: 
  1. nuttige informatie te verstrekken over medische diensten, plaatselijke autoriteiten en consulaire bijstand; 
  2. de reiziger te helpen bij het gebruik van communicatie op afstand en bij het vinden van andere reisarrangementen. 

 

  • 2 Indien de moeilijkheden het gevolg zijn van opzet of nalatigheid van de reiziger, kan de organisator voor deze bijstand een vergoeding vragen, deze bedraagt in geen geval meer dan de werkelijke kosten gedragen door de organisator. 

 

Artikel 17: Klachtenregeling

  • 1 Indien de reiziger een klacht heeft voor de afreis moet de reiziger deze zo snel mogelijk per duurzame gegevensdrager indienen bij de reisorganisator.

 

  • 2 Klachten tijdens de uitvoering van de pakketreisovereenkomst moet de reiziger zo spoedig mogelijk ter plaatse, op een gepaste en bewijskrachtige manier melden, zodat naar een oplossing kan worden gezocht. 

 

  • 3 Werd een klacht ter plaatse niet bevredigend opgelost of kon de reiziger onmogelijk ter plaatse een klacht formuleren, dan moet hij uiterlijk één maand na het einde van de pakketreisovereenkomst bij de reisorganisator per duurzame gegevensdrager zijn klacht formuleren.

 

Artikel 18: Verzoeningsprocedure

  • 1 Ingeval van betwisting moeten de partijen eerst onderling een minnelijke regeling nastreven. 

 

  • 2 Mislukt deze poging tot minnelijke regeling, dan kan elk van de betrokken partijen aan de vzw Geschillencommissie vragen om een verzoeningsprocedure op te starten. Alle partijen dienen ermee in te stemmen.

 

  • 3 Hiertoe zal het secretariaat aan de partijen een verzoeningsreglement en een “overeenkomst tot verzoening” bezorgen. 

 

  • 4 Overeenkomstig de in het reglement beschreven procedure, zal een onpartijdige verzoener daarna contact opnemen met de partijen teneinde een billijke verzoening tussen de partijen na te streven.

 

  • 5 Het eventueel bereikte akkoord zal in een bindende schriftelijke overeenkomst vastgelegd worden.

 

Artikel 19: Arbitrage of Rechtbank

  • 1 Wordt geen verzoeningsprocedure ingesteld of mislukt deze, dan kan de eisende partij desgewenst een arbitrageprocedure instellen voor de Geschillencommissie Reizen of een procedure aanhangig maken voor rechtbank.

 

Secretariaat van de Geschillencommissie Reizen:

City Atrium, Vooruitgangstraat 50, 1210 Brussel

telefoon: 02 277 62 15 of 02 277 61 80 (9u tot 12 u); e-mail: reisgeschillen@clv-gr.be